Περι

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

Εισαγωγή   ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….9

 

ΜΕΡΟΣ Α΄ Το περιεχόμενο του δοχείου

1. Το κοινωνικό και πολιτικό περιεχόμενο της αρχιτεκτονικής ………………………………………………………………………………………………………………17

Δοχεία ζωής: Επισημάνσεις και παραλείψεις στην τρέχουσα χρήση του όρου
Βασικά ερωτήματα
Συναφείς προσεγγίσεις
–     Οι κοινωνικές διαιρέσεις του αστικού χώρου
–     Το κοινωνικό νόημα του χώρου
–     Η κοινωνική λογική του χώρου
–     Ο κοινωνικός ρόλος του αρχιτέκτονα
–     Οι κοινωνικές αποστάσεις των ανθρώπων
–     Η κοινωνική αλληλεπίδραση στον χώρο
–     Ο κοινωνικός έλεγχος στον χώρο
Το κοινωνικό και πολιτικό περιεχόμενο της αρχιτεκτονικής μέσα από τα Μαθήματα για σπουδαστές αρχιτεκτονικής
–     Το κοινωνικό περιεχόμενο της αρχιτεκτονικής μέσα από τη σχέση ιδιωτικού/δημόσιου
–     Το πολιτικό περιεχόμενο της αρχιτεκτονικής μέσα από το ζήτημα της εξουσίας
–     Διαφοροποίηση περιοχών
Πώς είναι δυνατή η κοινωνία
–     Εγγύτητα – απόσταση – όριο
–     Δυάδα
–     Σύγκρουση
Δοχεία ζωής. Αποσαφήνιση και διεύρυνση του όρου

2. Πεδία δυνατοτήτων συνύπαρξης ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….54

Δυνάμεις
Δυνάμει
Βασικές παραδοχές
–     Αυτό που συμβαίνει στον χώρο είναι πιο σημαντικό από τον χώρο
–     Άνθρωποι στον χώρο και όχι άνθρωπος και χώρος
Η ζωή ανάμεσα
–     α. Ανάμεσα στους τοίχους
–     β. Ανάμεσα στους ανθρώπους
Ο ανομοιογενής χώρος
–     α. Το κατώφλι ως άυλο όριο
–     β. Η περίκλειση ως διαφοροποίηση περιοχών
Υπόμνημα
–     α. Πεδίο κίνησης ή στάσης
–     β. Ακουστικό πεδίο
–     γ. Οπτικό πεδίο

 

ΜΕΡΟΣ Β΄ Το σχήμα του δοχείου

3. Κλίμακα…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..85

Η εμπρόθετη αντίληψη και τα όριά της
–     α. Οπτική αντίληψη
–     β. Ακουστική αντίληψη
–     γ. Κίνηση προς
Η μη αναλογικότητα του αντιληπτικού χώρου
–     α. Προοπτική εξασθένηση
–     β. Η κούραση του βαδίσματος
–     γ. Η περατότητα της ανθρώπινης φωνής
–     δ. Το μέγεθος μετράει

4. Γεωμετρία …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….104

Η πρωτογενής χωρική διάταξη: Το κενό
Το επίπεδο
–     α. Ήχος
–     β.Κίνηση – Στάση
–     γ. Όραση
–     Σύγκριση και σχολιασμός παραδειγμάτων
–     Διευκρίνιση: Έμφυτη ή εμπειρική γνώση – Η έννοια της διαίσθησης
Συνδυασμός επιπέδων
–     Η γωνιά
–        α.Κίνηση – Στάση β. Όραση γ. Ήχος
–     Το Π
–        α.Κίνηση – Στάση β. Όραση γ.Ήχος
–     Παράλληλα επίπεδα
–        α.Κίνηση – Στάση β. Όραση γ. Ήχος
–     Σύγκριση και σχολιασμός παραδειγμάτων
Η καμπύλη
–     α. Ήχος β. Όραση γ. Κίνηση – Στάση
Σχολιασμός και παραδείγματα

5. Η τρίτη διάσταση (Γεωμετρία όπως απεικονίζεται σε τομή) …………………………………………………………………………………………………………….162

Το κενό
Το επίπεδο
Συνδυασμός επιπέδων
Καμπύλη

6. Η χρονική διάσταση………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 176

Διάρκεια παραμονής στον χώρο
Τα χρονικά όρια της κίνησης στον χώρο
Ταυτοχρονία
–     α. Το φαινόμενο του πάρτι κοκτέιλ β. Παραδείγματα ταυτοχρονίας στον χώρο γ. Μια παραστατική μέθοδος
Η κλίμακα ως χρόνος αντήχησης

7. Το πλήθος και η μάζα……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 194

Κίνηση και αντίληψη
Το ύψος και η κλίση

8. Πίνακας ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….207

 

ΜΕΡΟΣ Γ΄ Το δοχείο της Πανδώρας

9. Μορφή……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 220

10. Λειτουργία ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………225

11. Απόσταγμα: Η λειτουργία ακολουθεί τη μορφή ……………………………………………………………………………………………………………………………….238
–     α. Ο χώρος δεν είναι ομοιογενής β.Σχέσεις χώρων αντιστοιχούν σε σχέσεις ανθρώπων γ. Δεν είναι όλα δυνατά

Πίνακας βασικών όρων
Οπτικοακουστικό υλικό
Οφειλές
Βιβλιογραφικές σημειώσεις
Βιβλιογραφία

 

Λίγα λόγια για τους συντελεστές του βιβλίου

Ο συγγραφέας του βιβλίου, Ηλίας Παπαγεωργίου, είναι αρχιτέκτονας που βιοπορίζεται επιδιώκοντας να ασκεί δημιουργικά την αρχιτεκτονική. Σπούδασε στην Αρχιτεκτονική σχολή του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου ενώ, μετά τις σπουδές του, παρακολούθησε μαθήματα επιπλοποιίας στη Διπλάρειο. Την περίοδο 2005-2013 δούλεψε στο συνεργατικό αρχιτεκτονικό γραφείο της οδού Νοταρά ενώ έκτοτε συνεργάζεται με αρκετούς άλλους συναδέλφους. Έχει ασχοληθεί με έργα μικρής και μεσαίας κλίμακας που ξεκινούν από το έπιπλο (του οποίου συχνά έχει επιμεληθεί την κατασκευή) και φτάνουν σε συγκροτήματα κατοικιών. Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τον ολλανδό Τζον Κούστερς σε διάφορα έργα στο Νάιμεχεν αλλά και σε άλλες πόλεις της Ολλανδίας. Το 2017 παρουσίασε την διδακτορική του διατριβή με επιβλέποντες την Κωνσταντίνα Δεμίρη, τον Τάσο Μπίρη και τον Παντελή Λέκκα. Το μεταφορικό του μέσον είναι ένα ποδήλατο.

Κείμενα και έργα του βρίσκονται στην ιστοσελίδα iliaspapageorgiou.gr

Οι Εκδόσεις Των Συναδέλφων είναι ένα αυτοδιαχειριζόμενο εγχείρημα στον χώρο του βιβλίου, που δεν αποσκοπεί στο κέρδος και στον πλουτισμό των μελών του, αλλά στον ισότιμο και αξιοπρεπή βιοπορισμό τους. Η εκδοτική φιλοσοφία του συνίσταται στην, ομολογουμένως αισιόδοξη (και για κάποιους αμφιλεγόμενη), παραδοχή ότι το βιβλίο δεν μπορεί να είναι απλώς ένα εμπόρευμα αλλά πρωτίστως ένα κοινωνικό αγαθό και ότι ο αναγνώστης δεν είναι απλός καταναλωτής αλλά εραστής του βιβλίου.